6 fatale fouten die start-ups moeten vermijden

  • Kantoorruimte 02 403 37 00
  • Virtueel Kantoor 02 403 38 00
  • Vergaderruimte 02 403 38 30
  • Buiten Belgïe +32 2 403 37 00

Bedrijfsnieuws

Lees de laatste nieuws en persberichten over Servcorp

6 fatale fouten die start-ups moeten vermijden

February 2016 | Servcorp Belgium

Een startend bedrijf uit de grond stampen is niet iedereen gegeven. Je hebt er doorzettingsvermogen, tactisch inzicht en heel veel geduld voor nodig. Ben jij zover en heb je een eigen bedrijf opgericht? Proficiat! Maar daarmee is slechts de eerste horde genomen. We geven een overzicht van 6 fatale fouten waar al menig nieuw bedrijf zich aan liet vangen. Een gewaarschuwde start-up is er twee waard!

1. Jezelf voortdurend in vraag stellen

Een bedrijf opstarten is geen pretje. Tussen droom en werkelijkheid staat vaak heel wat in de weg. Toch is het belangrijk dat je doorzet en niet telkens aan jezelf begint te twijfelen. Als jij het vertrouwen in jezelf en je onderneming behoudt, heeft dat vanzelf invloed op het imago van je start-up. Mogelijke klanten en investeerders zijn sneller geneigd om in een project te stappen waar het vertrouwen vanaf straalt. Als het toch even moeilijk gaat en de twijfels de kop opsteken, bedenk dan dat er andere succesvolle bedrijfsleiders zijn die ook twijfel hebben gekend. Ook zij zijn die moeilijke periodes te boven gekomen. Dus waarom zou het jou niet lukken?

2. Teveel hooi op je vork nemen

Je eerste grote klant binnenhalen, het is een bijzonder moment. Maar dat moment komt best niet al te vroeg in je carrière. Het is belangrijk dat je klanten aangepast zijn aan de grootte van je bedrijf. Een klant binnenhalen die te groot is voor wat je op dat moment aankan, levert je enkel stress op. Denk daarom goed na over je klanten portfolio: wie wil je benaderen? En welke klant kan je best nog enkele maanden aan de kant laten liggen? Geleidelijk groeien is veel gezonder dan een plotse groeispurt die je niet onder controle hebt.

3. Het digitale verhaal vergeten

Sociale media, een goede website… Het wordt nog al te vaak vergeten. Je start-up moet eruit springen en voortdurend aan haar imago werken. Daarom is het digitale verhaal enorm belangrijk. Maak een pagina aan op Facebook die je regelmatig update een stuur af en toe een creatieve tweet. Zorg intussen ook dat je website relevant blijft en er mooi uitziet. Je klanten zoeken online naar antwoorden en ideeën. Zorg daarom dat je online opvalt en dat de juiste mensen je makkelijk kunnen vinden.

4. Vergeten netwerken

Heb je de start-up helemaal alleen gelanceerd? Dan is het nu tijd om niet langer alleen de uitdagingen van het ondernemerschap te trotseren. Netwerken in levensbelangrijk voor elke start-up. Praat met mensen, ga lunchen, bezoek congressen. Hoe meer mensen je leert kennen, hoe beter je kan kiezen wie er in je netwerk past. Het is immers belangrijk om de juiste mensen te consulteren over bepaalde problemen of ideeën. Je zal zien dat het niet altijd makkelijk is, maar een sterk netwerk is goud waard.

5. Concurrenten verafschuwen

Je onderneming is wellicht gelanceerd in een zeer concurrentieel landschap. Geen nood, het zijn niet altijd de sterksten die aan het langste eind trekken. Eigenlijk moet je je concurrenten dankbaar zijn: ze houden je scherp en creatief. Durf naar je concurrenten kijken en van het te leren. Jouw oplossingen en producten moet immers beter zijn dan wat zij aanbieden. Het ergste wat je kan doen, is je concurrenten negeren of je door hen laten intimideren. Concurrentie is geen onoverkomelijke hindernis, maar net eentje die jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen.

6. Verkeerde mensen aannemen

Op een bepaald ogenblik kan je niet meer alles alleen doen en moet je mensen aanwerven. Dit is een heel spannend moment, want jouw personeel draagt ook mee de boodschap van jouw bedrijf uit. Een verkeerde werknemer kan je heel wat geld en imagoschade opleveren. Vaak nemen mensen snel iemand aan als de nood het hoogst is, maar dat is geen goed idee. Neem daarom ruim de tijd voor je iemand gaan aanwerven. Alles begint met een duidelijke vacature met een helderen omschrijving van het takenpakket. Als je iemand gevonden hebt, ga je best ook even de referenties na. Stel ten slotte een kandidaat-werknemer voor aan andere collega's en vraag hun advies. Want met de juiste mensen en de juiste teamspirit, is je start-up zeker een lang leven beschoren!

Bron : http://www.entrepreneur.com/article/245535